Aamu-uinti Tikkurilassa 26.11.2014

 

Vaihdoin tämän blogin nimeksi mietintämyssy ja uimalakki. Mietintämyssy blogin tarkoitus oli käsitellä SOTE uudistusta ja vähän politiikkaa. Nyt päädyin ajatukseen, että kirjoitan kaikki nämä asiat iloisesti sekaisin – SOTEA, politiikkaa ja uintia. Perustelu: uidessa on aikaa ajatella.

 

Eilen katsoin Vantaan intranetistä (olen Vantaan kaupungin työntekijä) tietoa uimahalleista ja huomasin, että tällä viikolla kaupungin työntekijät pääsevät ilmaiseksi uimaan. Olin jo päättänyt mennä keskiviikkoaamuna Tikkurilaan uimaan, joten maksuttomuus tuli iloisena yllätyksenä. Tulostin nettipankista palkkakuitin, koska minulla ei ole kuvallista henkilöstökorttia. Lisäksi ajattelin käyttää edun hyväksi ja käydä kaikissa Vantaan uimahalleissa. - aikaa viisi päivää ja viisi hallia.

 

Käyn perjantaisin vesijumpassa, ja siellä yksi jumppa kaveri kertoi, että Tikkurilan halli on jotenkin ”kylmä” joten minulla on vähän ennakkoasennetta. Lisäksi minulla on hämärä muistikuva, että olisin käynyt Tikkurilan hallissa, koska siellä on 50 metriä pitkä allas. Olen kuitenkin päättänyt, että käyn kaikissa niissä halleissa uudestaan joista en varmasti muista käyntiäni. Voisiko pitkä alla tehdä myös ”kylmyyden tunteen”?

 

Tikkurilan hallissa oli aamulla oikein ystävällinen palvelu. Saunoja oli kaksi (ei höyryä). Minulla oli käsitys, että Tikkurilan halli olisi remontoitu joku vuosi sitten mutta paikat olivat aika kuluneet ja nuhjuiset. Esimerkiksi altaassa useat laatat olivat rikki.

 

Uintiradat oli merkitty tosi selkeästi – vesijumppa, nopeat uimarit ja hitaat uimarit. Vesijuoksu radat toisessa päässä alkoi vesijumppa joten saimme kuunnella Jari Sillanpäätä (ihan kiva tunnelma).

 

Uidessani katselin porukkaa, ja mieleeni tuli kvalitatiivisen tutkimuksen opintoja Kuopion yliopistossa. Opettaja oli joku professori Pöntinen jonka esitystapa oli kuolettavan tylsä ja epäselvä. Mieleeni kurssilta jäi harjoitustyö jossa menimme Kuopion rautatieasemalle ja havainnoimme matkustaja. Löysimme erilaisia matkustaja segmenttejä esim. opiskelijat, lapsiperheet jne. Uimahalleissa on varmaan myös tehty samanlaista segmentointia ja uidessani minä teen omaani. Kirjoittelen näistä havainnoista sitten myöhemmin.

 

Neljä päivää – neljä hallia (Hakunila, Myyrmäki, Martinlaakso ja Korso) järjestys vielä auki.